piątek, 30 maja 2014

"Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet" Stieg Larsson cykl: Millenium

Widziałam okładkę tej książki na niejednym blogu, ale recenzji żadnej nie przeczytałam, bo z góry założyłam, że to gatunek książki, który mnie nie zaciekawi. Postanowiłam ją wypożyczyć w momencie, gdy ujrzałam jeden wolny egzemplarz w bibliotece. Ciekawość zwyciężyła. Pokryło się to z czasem, gdy czytałam i słyszałam wiele pochlebnych opinii o kryminałach skandynawskich.


źródło: google.pl

Opis: Pewnego wrześniowego dnia w 1966 roku szesnastoletnia Harriet Vanger znika bez śladu. Prawie czterdzieści lat później Mikael Blomkvist - dziennikarz i wydawca magazynu "Millennium" otrzymuje nietypowe zlecenie od Henrika Vangera - magnata przemysłowego, stojącego na czele wielkiego koncernu. Ten prosi znajdującego się na zakręcie życiowym dziennikarza o napisanie kroniki rodzinnej Vangerów. Okazuje się, że spisywanie dziejów to tylko pretekst do próby rozwiązania skomplikowanej zagadki. Mikael Blomkvist, skazany za zniesławienie, rezygnuje z obowiązków zawodowych i podejmuje się niezwykłego zlecenia. Po pewnym czasie dołącza do niego Lisbeth Salander - młoda, intrygująca outsiderka i genialna researcherka. Wspólnie szybko wpadają na trop mrocznej i krwawej historii rodzinnej.
źródło opisu: Wydawnictwo Czarna Owca, 2008

Jakże się myliłam sądząc, że ten gatunek mnie nie zaciekawi! Obecnie oderwać się nie mogę od kryminałów, szczególnie od tej sagi (zaczęłam czytać ostatni tom). Książka jest niezwykle wciągająca i po 300 stronie nie mogłam się kompletnie oderwać i przeczytałam w 2 dni. 

W tej książce pojawiają się opisy brutalnych morderstw, gwałtów i zbrodni, szczególnie gwałtu związanego z postacią Lisabeth Salander, który głęboko mnie poruszył i nawet odczuwałam to tak jakby to wydarzyło się obok. Zresztą uważam, że postać Lisabeth jest genialna! Wszystko dopracowane w najmniejszym szczególe. To ona gra tu dla mnie główną rolę. 

Książka jest napisana zrozumiałym językiem i świetnym stylem. Jak wspomniałam wcześniej występują tutaj niezwykłe postacie główne: Lisabeth Salander i Mikael Blomkvist. Znajdziemy tutaj niezwykłą historię rodzinną, która będzie trzymała nas cały czas w napięciu, ponieważ cały czas razem z postaciami będziemy odkrywać jej tajemnice. Także wcześniej wspomniałam już, że nie mogłam się od niej oderwać w połowie książki, tak więc tutaj przejdziemy do sedna sprawy. Do ostatnich stron kryminał ten trzymał mnie w napięciu. 

Od razu przy recenzji tej książki chciałabym nawiązać do recenzji filmu na podstawie tej książki "Dziewczyna z tatuażem". Słyszałam wiele negatywnych opinii na temat tego filmu, ale głównie od osób, które nie czytały wcześniej książki. Osobiście staram się zawsze w pierwszej kolejności przeczytać książkę, a potem obejrzeć ekranizację i tak było też w tym wypadku. Dla mnie film był bardzo dobry. Nie lepszy, ale na podstawie książki. Oczywiście nie był taki brutalny jak książka, nie odzwierciedlał wszystkich szczegółów, a niektóre fakty z 2 części zostały ujawnione w filmie. Reasumując w moim mniemaniu negatywne opinie wynikały z faktu, że ktoś wcześniej nie przeczytał książki i nie wiedział do końca o co chodzi, bo jednak zawsze film nie jest w stanie oddać tak wiele jak książka, dlatego tak kocham książki. 

Czytaliście?


1 komentarz: