piątek, 21 stycznia 2022

Zaciekawienie czy fascynacja? "Tajemnice Windsorów" Marek Rybarczyk pozycja odkrywająca grzech rodziny królewskiej.

Niedawno skończyłam oglądać czwarty sezon serialu "The Crown", który przedstawia historię brytyjskiej monarchii od czasów panowania Jerzego VI i czasów dzieciństwa Elżbiety II. Przyznam Wam, że przed obejrzeniem tego serialu byłam totalną ignorantką w tej dziedzinie. Nie interesowały mnie losy Brytyjczyków i ich władców. Znałam tylko najważniejsze fakty, których nie dało się uniknąć śledząc współczesne media. Nigdy nie zagłębiałam się w temacie.

Serial "The Crown" nie oczarował mnie po pierwszym odcinku. Mrocznym przedstawiającym okres po II wojnie światowej, ale z każdym kolejnym odcinkiem moje zaciekawienie rosło, a przy tym pojawił się zachwyt. Szczególnie nad odwzorowaniem kostiumów i stylizacji aktorów, do tego doboru obsady aktorskiej i ich talentu na scenie. Dla tych dwóch aspektów warto obejrzeć ten serial. Mistrzowska obsada i kreacje.

Jednakże jak to się stało, że po obejrzeniu wszystkich dostępnych odcinków sięgnęłam po książkę Marka Rybarczyka "Tajemnice Windsorów"?


Opis: "Niezliczone zdrady, romanse i mezalianse, biseksualizm, alkoholizm, zamiłowanie do hazardu i ekscentryczne hobby czy raczej natręctw... Arogancja, ignorancja i snobizm. Dobijanie konających przodków. Współpraca z faszystami.

Przez setki lat pieczołowicie skrywane ponure sekrety wychodzą na światło dzienne. Gdyby brukowce istniały w XIX wieku, Wielka Brytania od dawna byłaby republiką.

Czy powszechnie lubiani William, Kate i ich dziecko uratują monarchię? Czy tron po Elżbiecie II przejmie jej syn Karol, zwany złośliwie Karolem III Ostatnim, czy ukochany wnuczek królowej? Czy poddani nadal zechcą płacić 62 pensy rocznie za przyjemność oglądania tej jedynej w swoim rodzaju "opery mydlanej"?"



Odpowiadając na powyższe pytanie nie miałam pojęcia o istnieniu tej pozycji przed otrzymaną wiadomością na Instagramie z poleceniem tego tytułu. Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym od razu jej nie szukała w sieci. Takim sposobem ta książka i dwie inne o tej tematyce trafiły do mojej biblioteczki.

Książka została wydana w 2013 roku, gdy książę William i Kate spodziewali się swojego pierwszego dziecka. Autor bardzo duże dywaguje na temat płci przyszłego potomka książęcej pary i następcy tronu. Są to bardziej jego subiektywne opinie i rozważania, niż oparte na faktach informację. Pojawiają się one we wstępie i zakończeniu tej książki. 

Marek Rybarczyk autor powyższej pozycji jest publicystą "Newsweeka", znawcą kultury i historii Wielkiej Brytanii, wieloletnim dziennikarzem radia BBC i korespondentem "Gazety Wyborczej" w Londynie. Pisząc artykuły o rodzinie Windsorów przebrnął przez wiele publikacji historycznych i postanowił połączyć je z plotkami i stworzyć lekką i żartobliwą książkę pt. "Tajemnice Windsorów".

Czyta się ją jak portal plotkarski lub gazetę rozrywkową z artykułami o celebrytach. Każdy rozdział poświęcony jest któremuś z członków powyższej rodziny lub wydarzeniom. Oprócz plotek poznajemy równocześnie historię rodu. Pozwoliło to mi szerzej zrozumieć wątki i odcinki z serialu. Wiele wydarzeń poznałam już z serialu, ale serial traktuję z przymrużeniem oka, jako fikcję i potrzebowałam potwierdzeń, które wydarzenia i fakty były odwzorowane w sposób rzeczywisty.

Książkę czyta się bardzo lekko, jest intrygująca, napisana prostym językiem, a ciekawość czytelnika wzrasta z rozdziału na rozdział. Idealna na jedno albo dwa zimowe wieczory. Oprócz lekkości jest tu dużo humoru, co czyni ją bardzo rozrywkową. Przez to świetnie się przy niej bawiłam. Chyba autorowi chodziło o to, by skonstruować ja tak by czytelnik mile spędził przy niej czas. 

Idealna na pierwszą przygodą z tą tematyką. Dzięki niej moje zaciekawienie (proszę nie mylić z fascynacją) tą rodziną wzrosła jeszcze bardziej. Na półce czeka na mnie jeszcze pozycja pt. "Brytyjska Monarchia od kuchni" i "Książe Karol. Serce Króla". Chciałabym jeszcze zdobyć książkę o Dianie i inne powyższego autora, ale wszystko w swoim czasie. 




Czy ktoś również dopiero przez obejrzenie serialu "The Crown" zainteresował się tym tematem?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz